Italia

Italia este liderul european la capitolul consum de gaze naturale în sectorul transporturilor. Anual se consumă aproximativ 1,1 miliarde de metri cubi de metan. Numărul vehiculelor alimentate cu gaze naturale comprimate (GNC) depășește 1,13 milioane de unități (circa 2% din flota de vehicule a țării), ceea ce îl plasează pe locul șapte din lume în rândul țărilor care consumă gaze naturale în sectorul transporturilor. Începând cu 2020, numărul stațiilor de alimentare cu GNC este de 1424. În Italia funcționează aproximativ 1350 de stații tehnice și de reutilare în țară. Totodată este un pionier în producția vehiculelor care funcționează pe bază de gaze naturale (ca ex: Fiat, VW, Audi, Seat, Skoda).

Dezvoltarea rapidă a transportului de gaze naturale în Italia a avut loc în perioada anilor 1970-1980, în timpul primelor șocuri de petrol când a devenit necesară diversificarea structurii consumului de combustibil, în rezultatul căruia s-a ajuns la o fază activă de transformare a vehiculelor în utilizarea metanului cu un factor suplimentar de sprijin sub forma unei rețele de stații bine dezvoltate. Următoarea creștere a venit în anii 1990, când a devenit posibilă modernizarea vehiculelor mici și mijlocii pentru a utiliza gazul natural.

Creșterea rapidă a cererii de GNC se datorează mai multor motive:

  • taxă redusă pe gazele naturale ca combustibil
  • program de subvenții de stat
  • sprijin pentru achiziționarea de mașini alimentate cu metan

Evidențiem că în anul 2012, guvernul Italiei a adoptat o serie de legi care conțin preferințe pentru vehiculele care funcționează pe bază de gaze naturale. În special, cerințele pentru amplasarea și echipamentele de producție ale benzinăriilor au fost simplificate, precum și normele de transport gratuit de mărfuri pentru vehiculele cu tonaj mare care utilizează metan au fost sporite. La fel a jucat un rol important și reglementările de impozitare, care au sprijinit dezvoltarea GNC în ceea ce privește diferențierea ratelor accizelor.